Att hantera stress och främja hälsa - anpassad till rådande pandemi

Publicerad: 1/1

ACT - Att hantera stress och främja hälsa

KURS I STRESSHANTERING ANPASSAD TILL RÅDANDE PANDEMI

Normalt sett är upplägget sådant att vi ses vid 4-6 tillfällen. Varje tillfälle är 2-3 timmar. Nu under rådande pandemi genomför jag kursen i samma omfattning men vi träffas via digital plattform.

Jag använder Zoom, som är lätt för dig som deltagare att hantera. Du behöver förstås en dator med bra uppkoppling till internet.

Väldigt bra upplägg för privatpersoner, idrottsföreningar, gym, företag andra föreningar, företag, myndigheter och organisationer!

Jag startar en ny kursomgång så snart 4-5 personer har anmält intresse.

Investeringen för privatpersoner är 4 000 kr. Organisationer erhåller offert.

Kontakta mig på bo@karesjo.nu om du vill anmäla intresse eller först få mer information

 

Mer information

Terapicentrum erbjuder kursen ACT – Att minska stress och främja hälsa, där du får effektiva verktyg för att öka din förmåga att hantera och förhålla dig konstruktivt till stress och andra utmaningar i livet.

Kursen fokuserar på grundläggande tekniker som du kan använda när du vill genomföra en förändring inom något område i ditt liv. Just nu vet vi att många människor är oroliga för hur den rådande pandemin ska påverka deras liv. 

Psykologisk flexibilitet är förmågan att anpassa sig till en situation med uppmärksamhet, öppenhet och fokus och att handla på ett konstruktivt sätt utifrån sina värderingar. Ny forskning visar att psykologisk flexibilitet ger stora fördelar både på jobbet, i våra privatliv och för vårt psykiska och fysiska välbefinnande.

Kursen är baserad på en metod som kallas ACT (Acceptance Commitment Therapy)​. ACT är en vetenskaplig och evidensbaserad metod inom ramen för KBT (Kognitiv Beteende Terapi). Du får lära dig att handskas annorlunda med jobbiga tankar, obehagskänslor och kroppsreaktioner.

Syftet är att öka din upplevda livskvalitet och ditt livsutrymme. Vad ger dig meningsfullhet i ditt liv? Vad behöver du för att känna glädje och nyfikenhet? Hur kan du hantera livets utmaningar? Livet består av en del trevligheter och en del otrevligheter. Att leva innebär att kunna hantera både och. Därför är det bra att kunna skilja på vad vi kan förändra till det bättre och vad det är vi behöver acceptera så som det faktiskt är!​

Jag skräddarsyr kursen utifrån målgruppen. Träffarna genomförs varannan eller var tredje vecka. Du får hemuppgifter att jobba med mellan träffarna. i kursen blandas teori med upplevelsebaserade moment. Kursen fokuser på dig som individ, det är ingen kurs för grupputveckling. Du väljer själv hur mycket du vill dela med dig av dina privata upplevelser. Det finns inget tvång i kursen och du behöver inte prestera  för att du måste!​

Det finns sex områden i livet som forskare inom ramen för ACT har kunnat sätta ord på. Dessa områden är viktiga för att vi ska kunna leva det liv vi vill leva. Om vi inte lyckas leva våra liv så bra som vi skulle vilja, kanske det beror på att vi begränsar oss eller hindrar oss  på något sätt. Under kursen utforskar vi detta så du lär dig att skilja på vad det är i livet man behöver acceptera och vad som kan förändras. Du kanske hittar nya sätt att leva ditt liv, att hantera ofrånkommliga svårigheter, hantera jobbiga minnen och upplevelser från det förflutna. I stället för att fastna i upplevelseundvikande, svårigheter att vara närvarande, leva i en låst självbild, fastna i grubblerier och ältande, mm. 

VAR​

Normalt sett genomför jag kursen på min terapimottagning i Gävle. Skulle en organisation önska att jag genomför kursen hos dom kan det diskuteras.

Nu under rådande pandemi genomför jag kursen med hjälp av en digital plattform som heter Zoom. Det betyder att du kan delta hemmifrån. 

NÄR

Så snart jag fått minst fyra intresseanmälningar kan jag starta en kurs.

För organisationer gäller ett offertförfarande. 

HUR

Kursen genomföres i grupp. Max storlek är ca 20 deltagare. Totalt 12 timmar förlagda på 3-4 tillfällen. I kursen ingår både teoretiska och upplevelsebaserade moment. Mellan varje kurstillfälle förväntas man arbeta med hemuppgifter. Inför kursstarten får deltagarna fylla i ett skattningsformulär som innehåller frågor om förväntningar och farhågor. Vid kursens slut får deltagarna fylla i ytterligare ett formulär för att kunna påvisa om det hänt något. Ett sätt för mig att kunna erbjuda deltagare och uppdragsgivare en uppföljning av genomförd kurs. 

ÅTAGANDE

Som deltagare förväntas du göra så gott du kan! Du behöver försöka bjuda på dig själv och förhålla dig så öppen som du förmår. Du sätter gränsen själv. Du ska inte behöva känna dig tvingad till någonting. Försök var nyfiken och utforskande, testa och pröva det som erbjuds under kursen. En del kanske är väldigt bra för dig och annat passar dig kanske sämre. Så är det och så få det vara! Några särskilda förkunskaper behövs inte. Kom som du är, det räcker! Välkommen!​

Se alla nyheter »

Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att fortsätta surfa godkänner du detta. Läs mer

OK